v.Horthy István Mártírok és Hősök Alapitvány

.

70 éves évforduló!

Vitéz nagybányai Horthy István, (Póla, 1904. december 9. – Alekszejevka, 1942. augusztus 20.), Horthy Miklós kormányzó idősebb fia, kormányzóhelyettes, gépészmérnök, repülő főhadnagy. Iskoláit Bp. –en végezte.
1928-ban szerzett gépészmérnök diplomát, majd a Weiss Manfréd gyár repülőmotor osztályán helyezkedett el. A következő évben amerikai útra indult, a Ford gyárban dolgozott, először egyszerű munkásként, később tervezőmérnökként. Hazatérte után MÁVAG gyárban dolgozott. A tervezőcsoport élén sok nagyobb fejlesztésben vett részt, például a 424-es gőzmozdonyéban. 1934-től 1938-ig cégvezetője, 1938-tól haláláig vezérigazgatója volt a cégnek.
1940-ben házasodtak össze gróf Edelsheim-Gyulai Ilonával. 1941. január 17-én megszületett fiuk ifj. vitéz nagybányai Horthy István.
1941-től már államtitkár, majd ezt követően Horthy Miklós kormányzó betegeskedése miatt szóba került a kormányzói hely utódlásának kérdése is. A kormányzóhelyettesi intézmény bevezetéséről szóló 1942: II. törvénycikk elfogadása után, 4 nappal később közfelkiáltással választották meg Horthy Istvánt – csak a szélsőjobboldal tiltakozott. Hazánkban Istvánt igen nagy népszerűségnek örvendett, angolbarát politikája egyedülálló volt a térségben. Az országot háborúba vivő Bárdossy László miniszterelnök lemondása után a kormányzó urunk, a politikai szövetségesnek számító Kállay Miklóst helyezte miniszterelnöki posztra. A magyar vezetés már készülődött az átállásra.
Horthy István 1942-ben tartalékos vadászpilótaként tudta, hogy most hol a helye, ezért a keleti frontra kérte magát. Bár maradhatott volna, nem tette: azzal indokolta, nem érezné magát jogosultnak a hadsereg majdani irányítására háborús tapasztalatok nélkül.
A frontszolgálat alatt, rövidesen volt lehetősége felismerni, hogy a németek elvesztették ezt a háborút. Hazatérése után azt tervezte, hogy Angliába vagy az USA-ba megy, hogy kapcsolatai révén előkészítse az ország átállását a szövetséges oldalra ezzel összhangban volt a miniszterelnök Kállay Miklós politikájával.
A politikai vezetés döntése értelmében augusztus 20-át követően, Horthy István főhadnagy harci pilóta -beosztását megszűntették. Kormányzóhelyettesi minőségében, először protokolláris és katona szemlélői feladatokat látott volna el a keleti fronton, majd visszatért volna Magyarországra. Azonban erről a parancsról, sem az osztályparancsnok Csukás Kálmán őrgy., de az 1/1. század parancsnoka Szabó Mátyás szds. nem tudtak. Augusztus 20 –ra harci bevetésre osztották be a kísérőjével, Nemeslaki Zoltán őrmesterrel. Ő is előző nap, 19 -én kapta kézbe a parancsot, de a bevetésen mindenképpen részt akart venni, ezért nem jelentette. Harci repülőknél a bevetések és a légigyőzelmek száma nagy jelentőséggel bír, neki ez lett volna a 25 -ik bevetése. És érthető, hogy egy korábbi Lagg -3 as légi győzelme mellé méltó befejezésnek szánta az aznapi bevetést. Szabó szds. előző este István napi köszöntésre meglátogatta beosztottját és barátját. Majd szokásuk szerint kártyáztak, ahol István közölte a barátaival, hogy ő karácsonykor tartja a névnapját. Szabó szds. itt értesült az áthelyezési parancsról, de a másnapi bevetést még engedélyezte neki.
1942. augusztus 20 -án hajnalban Don felé repülve két Heinkel -46 –os közelfelderítő gépet biztosítottak a front fényképezésénél. Először 5 óra 7 perckor felszállt Re 2000 Héja típusú repülőgéppel a két vadász gépár, Bánlaki fhdgy. és Szabó hdgy. ezt követően Horthy István fhdgy. szálltak fel Nemeslaki őrmesterrel. Majd röviddel a felszállás után, Szabó István hdgy. annyit látott, hogy Horthy gépe, a felzárkózás közben pörögött a Föld felé, kilőtt egy piros rakétát és lezuhant.
A katasztrófát követő vizsgálat után Horthy István fhdgy. 38 évesen holttestét hazahozták, és Kenderesen temették el. A katasztrófa után a német reakció is rendkívül gyors volt: özvegyét, gróf Edelsheim Gyulai Ilonát a németek Hitler főhadiszállására szállították, ahol a Führer személyesen szeretett volna részvétet nyilvánítani. Miután az özvegy nem kívánt találkozni vele, külön géppel szállították haza. Halála nagy veszteséget jelentett az ország vezetésének, magyar népünknek, mert így nem tudtuk megállítani a szélsőjobboldali politikát, az áttállást.
Horthy fhdgy. nak, már Szolnokon az átképzés alatt ismert volt a Héja vadászgép rossz repülési tulajdonsága. Tudta azt, hogy a gép nehéz motorjához és légcsavarjához rövid törzs tartozott, utólag kaptak kiegészítő páncélozást, emiatt orr nehezek voltak, és a szűk fordulóból gyakran dugóhúzóba estek. Ezért aztán ő már 4000 m magasan tudatosan beszűkítve gépét átesett ezen a dugóhúzós jelenségen, és ki is vette a pörgésből időben. Ezt annak idején elmondta a feleségének is, ez a feltételezés sem valós, mint a háború utáni komunisták által szajkozó névnapi részegeskedés. A halálának okához sok legendát és találgatást fűztek, melyekre mind a mai napig nem sikerült megerősítő bizonyítékot találni.
Az is igaz, hogy a Horthy család sem tudta elfogadni, ezeket a valótlan kitalált véleményeket. Horthy István is másként élte meg családjával a kor eseményeit, náciellenes volt, és véleményét időnként nem is rejtette véka alá. Főleg mikor a németek Miklóst elvitték túsznak egy lágerba. Érthető, hogy Horthy István pilóta fhdgy. is útban volt a németeknek, és egyszerűen a gépét megrongálva tették el láb alól.
A németek tudták, hogy István felesége gróf Gyulai Ilona, apósának, a kormányzó urunk legbizalmasabbja. Azt is tudták, hogy a feleség augusztus elején katonai ápolóként a frontra megy Kievbe. Azt is, hogy Horthy fhdgy. is kért három nap szabadságot, és a szerelőjével odarepült, hogy a hosszas távollét után találkozzon feleségével. A németek erre egy forgatókönyvet készítettek, és felajánlottak számukra egy bepoloskázott tábornoki lakosztályt. Németek azt is tudták, hogy a feleség mindent elmond férjének a politikáról, mint a kormányzó úr legfőbb tanácsadója és bizalmasa. A háromnapos beszélgetést lehallgatták, a poloskát csak az utolsó napon vették észre.
Horthy fhdgy. a harmadik napon visszarepült szerelőjével Alekszejevkába, és már ott voltak a német „híradós” katonák, akik egy páran sátorban laktak. Ezt megelőzően nem tartózkodtak németek a repülőtéren. Így az utolsó lehetőséget megragadták, hogy a gépet megpiszkálva Horthy István fhdgy. –ot eltegyék láb alól!
1942. augusztus 27 –én Bp. –en katonai hősnek kijáró tisztelettel temették el, majd ezt követően a koporsóját Kenderesre a családi sírboltban helyezték örök nyugalomba.
v. Horthy István kormányzó helyettes, a fiatal életét áldozta a haza oltárán a II. világháborúban.




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 6
Tegnapi: 1
Heti: 6
Havi: 54
Össz.: 9 596

Látogatottság növelés
Oldal: 70 éves évforduló
v.Horthy István Mártírok és Hősök Alapitvány - © 2008 - 2024 - hortiistvan-alapitvany.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »